Offline…

Hey allemaal,

Onlangs kwam ik er achter, dat ik toch wel bij heel veel websites en dergelijke stond ingeschreven. Allemaal sociale netwerken, blogs, webwinkels, nieuwsbrieven, MSN/ICQ/AIM en email acounts. “Dat heeft iedereen”, hoor ik je zeggen… Maar toch ik in een minuut of 5 bijna een hele pagina in mijn agenda kon volschrijven met alle site die ik uit mijn hoofd wist, werd ik toch even bang.

Met al deze sites en diensten komt gelijk een probleem naar voren van deze tijd: Te veel aan informatie op een te korte tijd via te veel kanalen. Onze ouders, vroegah, kregen op een maand of 2 even veel informatie te verwerken als wij, in deze tijd, op een dag (of minder).

Al deze informatie, hoe klein of kort dan ook (b.v. 140 tekens via twitter), neemt tijd in beslag: Je kijkt er naar, leest het, beoordeelt het op relevantie en je reageert er op. Dus als je elke dag elk half uur je email checkt, rond de honderd twitter berichtjes krijgt, Hyves bezoekt en Facebook bij houdt ben je een hoop tijd kwijt. Stel dat elke berichtje 1 a 2 minuten kost om te verwerken:

  • Mail: 24uur/dag – 10uur (slaap+persoonlijke verzorgen+ect) = 12uur –> 24 x 2min = 48min/dag
  • Twitter: 1oo tweets/dag x 1 min = 100min/dag
  • Hyves: een actieve gebruiker logt 3x per dag a 25 min in = 45min/dag
  • Facebook: gemiddeld in december 5,5uur = 10min/dag

Totaal: 203 min = 3uur38min!

Trek je internet verbinding eruit

Trek je internet verbinding eruit

Een tijdje geleden heb ik daarom besloten om een groot deel van de site op te zeggen: Maar dan ook rigoureus ermee te stoppen. Een aantal sites heb ik behouden omdat ik via deze in contact sta met een hoop mensen. Maar ook deze zijn onder handen genomen:

  • Hyves (versoberd + deel emails komen niet meer in mijn inbox)
  • KVW Susteren Hyves (beheerder, maar opzoek naar vervanger)
  • VSVb Hyves (beheerder -> Niet meer!)
  • Facebook (versoberd)
  • Twitter
  • LinkedIn
  • LastFM
  • Flickr
  • Tilllate
  • RunKeeper (deze is zelfs nieuw…)
  • MSN #1 (eentje was genoeg (via GMail))
  • MSN #2 (via een @live account: 1 is voldoende, maar ook het gebruiksgemak Live is slecht t.o.v. GMail)
  • GTalk (wel makkelijk ivm GMail account)
  • MacWereld

Onder het versoberen van Hyves & Facebook valt het volgende:

  • Deel van de applicaties verwijderd (dus ook FarmVille)
  • Profielinfromatie netjes opgeschoond
  • netwerken verwijderd
  • (helaas) ook +/- 100 “vrienden” verwijderd in totaal over beide netwerken

Maar ook mijn iPhone moest er  aan geloven, van 7 “homescreens” terug naar 3:

  • Hyves (App)
  • Facebook (App)
  • Twitter (App)
  • The Secret of Monkey Island (Game)
  • FishTycoon (Game)
  • Lets Golf (Game)
  • Nu.nl (App)
  • BuienRadar (App)
  • TVGids.nl (App -> kan ook via Nu.nl)
  • RunKeeper (App – Nieuw: voor hij bijhouden van 6Changes #1 “Lopen”)
  • WeightTracker (App – Nieuw: Als extra bij RunKeeper)
  • BelStatus (App)

Verder zijn nog een hoop abonnementen op websites terug gebracht: nieuwsbrieven of accounts bij sites. Het is begin, maar ik heb nog best een lange weg te gaan. Zo zijn er nog een aantal “messengers” die ik ook nog wil terug brengen (MSN, GTalk & iChat). Maar voor nu is de huidige lijst al indrukwekkend genoeg: Als ik nog meer ga verwijderen laat ik het jullie weten!

Gegroet,
DM

Over Rik

Een in rotterdam wonende, door Nederlands reizende, fotograferende Limburger
Dit bericht werd geplaatst in minimaliseren, Opruimen, web en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Offline…

  1. Marlies zegt:

    Hoi!
    Kan je me vertellen hoe ik de apps van facebook verwijderen moet? Ik ben actief van ongeveer 20 facebookgames teruggegaan naar 3, maar ik blijf gifts ontvangen omdat ik niet weet hoe ik ze verwijderen kan. (PS Welke ik nog heb overgehouden zijn FarmVille, ZooWorld en CafeWorld)
    Liefs, Marlies

  2. Rik zegt:

    Beste Marlies,

    ik hoop dat de reactie goed is aangekomen via de mail: En voor alle andere lezers was het de bedoeling dat mijn reactie/antwoord op deze plaats zou verschijnen. Bij deze een 2de poging:

    Als je, ondanks dat je de toepassing verwijderd hebt, nog steeds “Gifts” krijgt: kun je het volgende doen: Je gaat naar je “Gifts” toe en klikt op “Deze toepassing blokkeren” (staat onder de gift-tekst). Hiermee blokeer je verder “Gifts” van de betreffende toepassing. Verder kun je in je “Nieuwsoverzicht” ook berichten van je vrienden die de toepassing gebruiken blokkeren: Ga op een bericht staan met je muis en er verschijnt rechts in het bericht de teskt “verbergen“. Als je hier op klikt verschijnt er de optie op je “vriend te blokkeren” of om “de toepassing te blokkeren“: de optie is aan jullie😉

    Onder “Account” vind je de optie “Toepassingsbeheer“. Ook hier kun je toepassingen en hun zichtbaarheid aanpassen. Als je per ongeluk een verkeerde toepassin hebt geblokeerd kun je het hier ongedaan maken. Let wel op: ik vind het zelf wat onoverzichtelijk en niet erg handig opgezet, dus het kan verwarrend overkomen.

    Succes ermee!
    DM

    ps Marlies: Goed bezig!! Van 20 terug naar 3: dat moet afkicken geblazen zijn!

  3. Marlies zegt:

    Hartstikke bedankt voor de uitleg! Ik ben heel wat troep armer op facebook inmiddels🙂 Mail was goed aangekomen overigens. Ga zo door, ik geniet van je blog.
    Liefs, Marlies

  4. Pingback: (Film & Dubio) Farewell FaceBook | DutchMinimalist

Geef een reactie

