[Dubio] Senseo minimalistisch, of niet?

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar minimalisme, ondervond ik een dillema: de Senseo.

Senseo black

Senseo

Zelf heb ik er momenteel geen in gebruik (heb er wel eentje, maar die staat bij mijn vriendin op haar studentenkamertje). Maar op de weg naar minimalisme, ben ik mij gaan afvragen of de Senseo wel minimalistisch is. Heb ik het apparaat dadelijk nodig als ik weer op een eigen huisje/appartementje zit?

Het is ideaal om snel een drinkbaar bakje koffie te zetten: precies genoeg voor 1 of 2 personen. Het is ook een aardig gestyled apparaat (vooral de nieuwe vierkante versie vind ik zelf erg mooi), dus het misstaat niet op het aanrecht. Maar echt lekkere koffie komt er, naar mijn mening, niet uit. Het idee erachter, het snelle bakje koffie, staat synoniem voor de snelle cultuur waarin we nu leven. En een lekker bakje koffie, vind ik toch een echt “onthaast moment”.

koffiezetapparaat

conventioneel/ouderwets koffiezetapparaat

Hier komt nu mijn dubio vandaan: aan de ene kant is het gemak van het precies kunnen zetten van 1 bakje koffie voor mijzelf, aan de andere kant is het een “gadget” dat koffie maakt. Onpersoonlijk en snel, synoniem voor de 24/7 economie, maar echt heel lekker is het niet. Het is gewoon koffie, niet meer en niet minder. Maar niet de verspilling van water, koffie en de gezette koffie die je regelmatig hebt met een conventioneel koffiezetapparaat. Er staat wel tegenover dat de met de hand gezette koffie, veel lekkerder is.

Over de kosten kan ik weinig zeggen: aan de ene kant staan de pads, aan de andere kant de filters & (gemalen) koffiebonen. De pads zijn prijzig, maar een pak lekkere koffie (bv Kilimanjaro koffie van de WereldWinkel of vers gemalen bonen bij een andere koffiewinkel) zijn ook niet echt goedkoop. Je kunt natuurlijk ook gewone D.E. koffie pakken, want elke keer (heel erg) lekker koffie zetten is natuurlijk overbodige luxe. De D.E. koffie is voor een gewone bak natuurlijk prima.

Wat vinden jullie van de Senseo vs convensioneel koffiezetapparaat?
Laat wat weten in de comments wat jullie idee/opvatting is, zodat ik uit mijn dubio kan komen voor ik mijn eigen huisje intrek!

Gegroet en heel veel dank!
DM

Over Rik

Een in rotterdam wonende, door Nederlands reizende, fotograferende Limburger
Dit bericht werd geplaatst in Milieu, minimaliseren en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op [Dubio] Senseo minimalistisch, of niet?

  1. Hier moet ik toch nog even op reageren hoor.

    Jarenlang heb ik een senseo gehad maar in mijn tocht naar het reduceren van mijn bezittingen tot slechts 100 voorwerpen is ook de senseo weg gegaan. Ik zet namelijk al meer dan een jaar mijn koffie met een “Aeropress”. Goed, dit betekend wel dat ik ook een waterkoker (of keteltje voor op het gas) moet hebben maar aangezien ik ook heel veel thee drink had ik die al. De koffie die uit zo’n simpel ding komt smaakt beter dan wat ik tot nu toe ooit uit een apparaat heb gehaald.

    Het zetten van een mok koffie kost je nadat het water kookt ongeveer 1 minuut inclusief opruimen.

    De kosten kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Mijn koffie haal ik altijd bij de koffiewinkel, maar ik drink dan ook slechts 1 mok per dag. Zelfs roodmerk smaakt uit een aeropress ineens een stukje beter.

    Geen salespraatješŸ˜‰ gewoon een tip van een mede-minimalist.

  2. Jannie zegt:

    Wat interessant om eindelijk eens een nederlandse blog over minimalisme te vinden (ik zocht dan ook niet erg hard). Maar goed, hier mijn idee. Ik denk dat een cafetiĆØre beter bij je past. Het gaat terug naar de basis van koffie maken en je kunt precies 1 kopje zetten. Het neemt bovendien veel minder ruimte in beslag.

  3. Dennis zegt:

    Mijn mening:…….. geen koffie meer drinken.
    Er zit cafeĆÆne in en zoals bekend is het verslavend.
    Als je het minimalisme in je etensstijl doorvoert kan je er aan gaan denken om koffie te laten staan. 2 vliegen in een klap een verslaving minder en een apparaat minder.

Geef een reactie

